середа, 3 грудня 2014 р.

Монументальне мистецтво. Імітація вітражу, мозаїки, фрески


7 клас
Тема. Монументальне мистецтво. Імітація вітражу, мозаїки, фрески.
Мета: ознайомити з монументальним живописом , його видами, формувати уявлення  про особливості художньо-образної мови;
удосконалювати навички і вміння в оволодінні роботою художніми матеріалами;
розвивати творче мислення, уміння аналізувати, естетичний смак;
виховувати любов та цікавість до творів світового мистецтва.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання. Зоровий ряд: твори монументального мистецтва (слайд-шоу), ескіз майбутнього виробу.
Матеріали: фарби, клей, пензлі, олівець,фломастери, кольоровий папір, ножиці, склянки для води, серветки.
Очікувані результати:
-          знання видів монументального мистецтва;
-          оволодіння технікою створення імітації вітражу, мозаїки, фрески;
-          розвиток вміння творчо мислити, фантазувати, організовувати простір.

Хід уроку

І. Організаціний момент. Знайомство із класом. Оголошення теми уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. “Блеф-клуб”. Учні дають однозначні відповіді (так) ,(ні)  на твердження:
-          архітєктура – це мистецтво створення картин на площині (ні);
-          червоний, жовтий, оранжевий - це кольори теплої гами (так);
-          блакитний , синій, бірюзовий – це кольори холодної гами (так);
-          живопис може бути  монументальним, станковим, театрально-декораційним та мініатюрним (так);
-          скульптуру малих форм виставяють просто неба, так вони прикрашають навколишнє середовище (ні);
-          станковий живопис – це твори невеликого розміру для галерей, виставок, музеїв (так);
-          монументальну скульптуру  розміщують у музеях, залах, галереях (ні)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
          Монументальний живопис – це великі картини, які  пишуть на внутрішніх та зовнішніх стінах споруд. Він завжди повязаний з архітектурою, тому не може існувати  самостійно.
Монументальний живопис  буває  кількох видів : мозаїка, панно, фрески і вітражі – вони є багатою декоративною оздобою споруд та окремих  приміщень.
 (перегляд слайд-шоу)
          Можливо , в майбутньому хтось із вас обере такі професії, як архітектор, дизайнер, художник. І вашими роботами будуть прикрашені  екстерєри та інтерєри споруд наших міст, селищ. Сьогодні кожен із вас спробує прикрасити частину архітектурної споруди технікою, яку я вам запропоную.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя про  монументальне  мистецтво в скульптурі.
Робота у групах .
І група – фреска  (інф. + відеоряд)
ІІ група – мозаїка
ІІІ група – вітраж
V. Практична робота учнів.
(Учні виконують імітацію вітражу, мозаїки та фрески за загальним ескізом , але  різною за формою для стін дитячої кімнати, кафе.
                    Алгоритм виконання завдання.
1.Олівцем наноситься лінійний малюнок композиції. Для виконання вітражу площіну «розбивають» на частини.
2.Фреску малюють  гуашшю, розведену до консистенції густої сметани (для  посилення ефекта  на картон приклеюють манну крупу, для імітації старої стіни).
3. На попередній лінійний малюнок наносять шматочки кольорового паперу у потрібній гаммі (розмір і форму імітації елементів мозаїки учні обирають самостійно).
4.Вітраж малюють фломастерами, для ефекту свинцевої смужки наносять жирну лінію, компонують кількість кольорів і  кольорову гаму.
5.Для оздоблення рамки для  фрески і вітража використовують ракушки.
VІ. Рефлексія.
На дошці наклеєні терміни і стрілочки навколо них.
 вітраж              фреска               мозаїка

Учні по черзі виходять до дошки читають картку з визначенням або матеріалом для виконання  монументального живопису і прикріплюють її до потрібного терміну, створюючи кластер.
Матеріал для карток:
1.Вид монументального мистецтва – зображення або візерунок, виконаний з однорідних твердих матеріалів (смальта, камінь,  керамічна плитка) на стінах, підлозі.
2.Зображення  Богородиці “Оранта” з Софіївського собору, виконано у техніці …
3. Смальта – напівпрозорий мінерал, має біля 160 відтінить та використовується у….
4.Інтерєри, стіни будівель, станції метрополітену оздоблені….
5.Переклад із франц. “віконне скло”. Набуло популярності в епоху готичного стилю.
6.Шматочки кольорового скла скріплюють свинцевою смужкою.
7.Сюжет композиції в основному релігійний, іноді побутовий,надають інтер’єрам відтінку таємничості  грою світла.
8.Сучасна манера виконання - це нанесення резерву, що виконує роль бортіка і не дає фарбі змішуватись та  спеціальна прозора фарба для скла.
9. “А – фреско” – по сирій штукатурці.
10. “А – секко” – по сухій штукатурці.
11.Твір відомого Леонардо да Вінчі  “Афінська школа” виконаний у техніці….
12. У Свято-Миколаївському  храмі. м.Олевськ  стіни розписані у техніці….
VІІ. Оцінювання практичної роботи та відповідей учнів.


VІІІ.Домашнє завдання . Намагайтеся відшукати на стінах будівель, у вікнах панно, мозаїки, вітраж. Зайдіть у храм та костьол, зверніть увагу на оформлення інтерєру.







Цикл уроків з образотворчого мистецтва у 5 класі на тему:
«Види образотворчого мистецтва. Графіка.»

Вчителя Олевської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Дубровець Т. В.













 Олевськ – 2014р.
Урок № 1
Тема. Види образотворчого мистецтва.
Мета: сформувати знання про види мистецтва, ознайомити із творами світового мистецтва;                                                                                       розвивати естетичний смак, творчість, вміння аналізувати мистецький твір;                                     виховувати естетичне захоплення творами мистецтва, повагу до професії та творчості художників.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Оснащення  уроку. Зоровий ряд: «Види образотворчого мистецтва.» (слайд – шоу), репродукції творів відомих художників, учнівські роботи.
Матеріали та інструменти: гуашеві фарби, пензлі різних розмірів, фломастери, олівці.
Очікувані результати:                                                                                                     - учні розпізнають та характеризують види мистецтва;
- називають твори мистецтва, імена великих художників;
- пояснюють призначення інструментів і матеріалів для виконання мистецьких творів;
- опановують техніку зображення тла – монотипію.
Хід уроку
І.Організація уваги учнів, створення позитивного настрою.          Знайомство із класом. Повідомлення теми уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Блеф – клуб». (Учні мають дати однозначні відповіді «так» чи «ні» на твердження).
-         Червоний – це головний колір. ( так)
-         Для уроків образотворчого мистецтва потрібні кольоровий папір та ножиці. (так)
-         Малюнок завжди виконується фарбою. (ні)
-         Основою усіх видів мистецтв є малюнок. (так)
-         Блакитний – це колір холодної гами.(так)
-         Для створення об’ємної  роботи вам не обійтись без піску.(ні)
(після гри діти доповнюють свої відповіді, також називають інструменти і матеріали для уроків образотворчого мистецтва)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
          Знайомство із творами великих художників. Характеристика головних персонажів картини. ( наприклад: «Мона Ліза» -Л.Вінчі; «Афінська школа» - Р.Санті, «Соняшники» - В. ван Гога)
-         Чому люди заповнюють своє середовище творами мистецтва?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1Розповідь учителя.
           Мистецтво поєднує в собі багато видів творчої діяльності людини: літературу, музику, кіно, театр. Така діяльність має назву – види мистецтва. Розрізняють види образотворчого та візуального мистецтв (від грец. visio – бачити). Це архітектура, скульптура, живопис і графіка, а також дизайн, декоративно – ужиткове мистецтво, комп’ютерна графіка, садово – паркове мистецтво. ( перегляд слайд – шоу «Види мистецтв»).
2) Робота із підручником. ( П.1, ст. 3 -7, робота із таблицею)
        Найпопулярнішим видом мистецтва є живопис. Це зрозуміло, тому що сама природа дарує  фарби і відтінки, насичує колорит картин неповторною палітрою барв. Багатство і характер відтінків у картині називають колоритом, а набір фарб, та їх змішання утворюють палітру.
        Графіка – основа усіх видів мистецтв. Будь – який задум починається з малюнка, виконаного олівцем, тушшю, аквареллю, вугіллям,ручкою.  Англійці називають графіку «мистецтвом чорно – білого». Розрізняють три вида графіки: оригінальну, друковану і промислову.
        Художники – скульптори працюють із твердими (камінь, дерево) або пластичними матеріалами (глина, пластилін). Їх твори мають об’єм і фактуру. Розрізняють монументальну, станкову, декоративну та скульптуру малих форм.
        Архітектор проектує і створює не тільки будівлі, також мости, палаці, альтанки, заводи і сучасні міста.
(Учні переглядають репродукції та визначають до якого виду мистецтва вони належать).
V. Практична діяльність.
Слово вчителя.
Отже, почувши ваші відповіді, можна зробити висновок, що усі види мистецтва пов’язані між собою, та розрізняють їх за матеріалами і технікою виконання. Із технікою «монотипія»  або «відбиток» ми познайомимось практично. Вам знадобляться 2 аркуша паперу, гуаш, пензлі, фломастери і олівці.
-         Розведіть фарби водою, додавши краплю миючого засобу. Фарби мають бути густими.
-         Широким пензлем нанесіть фарби на зволожений аркуш паперу, дайте їм змішатися.
-         Швидко притисніть інший чистий аркуш.
-         Роз’єднайте аркуші, відбитки повинні повністю висохнути.
-         Розгляньте отриманий результат, спробуйте побачити у кольорових плямах сюжет або зображення.
-         Фломастером або олівцем домалюйте роботу, додавши елементи, яких не вистачає.
(Виконую роботу разом з учнями, коментую).
-         Другий відбиток домалюйте вдома, додавши інші сюжет і зображення.
VІ. Рефлексія.
Кросворд «Види мистецтв».





1
2

































3







4













5















6


































7



















1.     Матеріал, яким виконують живописні твори.
2.     Мистецтво спорудження будівель.
3.     Інструмент для художника – графіка.
4.     Мистецтво об’ємних творів.
5.     Інструмент художника – живописця.
6.     Матеріал, з яким працює скульптор.
7.     Вид мистецтва – основа усіх мистецтв.
VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання. Спостерігати за змінами у природі під час прогулянок. Принести альбом,фломастери, олівці, кольоровий папір, ножиці, клей.
                                                     


Урок № 2.
Тема. Формат. Основні правила композиції.
Мета: ознайомити учнів із різноманітністю форматів в образотворчому мистецтві та основними правилами композиції;                                        навчити виявляти головні елементи у певному форматі, розрізняючи їх за кольором, розміром, характером розташування;                                          розвивати моторику рук, спостережливість, відчуття ритму;            виховувати здатність до сприйняття, розуміння та створення художніх образів.
Тип уроку: комбінований.
Оснащення уроку. Зоровий ряд: репродукції графічних та живописних творів, учнівські роботи, навчальний малюнок.                                   Матеріали та інструменти: олівці, фломастери, кольоровий папір, клей, ножиці.
Очікувані результати. Учні розпізнають та характеризують:
-         твори мистецтва;
-         формат, різне розташування композиції (вертикальна, горизонтальна);
порівнюють:
-         ритмічні зображення;
-         головні та другорядні елементи композиції.
Хід уроку.
І. Організація уваги учнів. Створення позитивного настрою.
Повідомлення теми, мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна гра «Закінчи речення»
-         «Малюнок – засіб виразності художника - ….»(графіка)
-         «Теплі і холодні кольори складають палітру художника - ….» (живописця)
-         «Графіка ґрунтується на поєднанні кольорів: чорного і ….» (білого)
-         «Створюючи об’ємні образи скульптор працює із твердими та … матеріалами.» (пластичними)
-         «Архітектор проектує не тільки житлові будівлі, а також ….» (мости,палаци, заводи, храми)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Мовою мистецтва можна передавати різноманітний настрій людини, мінливість природи, картини реального і фантастичного світу. Але для того, щоб створити довершений, цілісний образ, необхідно знати певні правила і дотримуватись їх. Закрийте очі, повільно відкрийте їх. Спрямуйте свій погляд на картину (К. Моне «Схід сонця. Враження.»). на який предмет, образ на картині у першу чергу направлений ваш погляд. (відповіді учнів) Майстерність художника володіє вашим поглядом. Як навчитись створювати таки образи я розкажу вам за хвилину.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
Характерними для всіх видів мистецтв є правила композиції.
Композиція (лат. слово,що означає «створення», «побудова», «поєднання») немовби збирає всі основні елементи зображуваного в єдине ціле.
         Правило перше: в композиції обов’язково повинні бути головне та другорядне.
         Правило друге: головне в композиції вирізняється за розміром, формою, кольором, характером, розташуванням.
         Правило третє: на картині створюється композиційна цілісність, коли жоден елемент не можна ані додати, ані вилучити, не змінивши загального враження.
1)    Художня галерея.
Учням пропонується переглянути кілька картин і визначити в них головне та другорядне.
Учитель. Композиція може бути абстрактною, де немає конкретних реальних предметів, а задум, почуття передані лініями, формами, кольорами; а може бути сюжетною, де задум, почуття передані певними предметами.
2)    Гра «Обери формат» . велике значення при роботі із композицією має формат аркуша паперу та спосіб його розташування (горизонтальний, вертикальний, у колі, квадраті, трикутнику, овалі, ромбі). Перед вами кілька предметів. Який формат і спосіб розташування ви оберете для зображення цих предметів.
V. Практична робота учнів.






                           
(За допомогою ножиць, кольорового паперу учні створюють композицію «Подорож  вітрильника.»)
-         Оберіть потрібний формат для вашого твору (вертикальний, горизонтальний).
-         Не забувайте про лінію горизонту, яка поділить ваш малюнок на небо і море.
-         Визначте головного «героя» подорожі морем та виділіть його розміром, кольором, розташуванням на аркуші паперу.
-         Другорядні елементи ( хмари, сонце, чайки, землю) домалюйте кольоровими олівцями чи фломастерами .
-         Подумайте, як зробити море бурхливим / спокійним; вітрильник ближче/ дальше; хвилі на морі за допомогою різного типу ліній.
VІ. Рефлексія.
Гра «Знайди помилку».  На учнівської роботі міститься багато неточностей, невірних розміщень. Діти бачать помилки починають вступати у дискусію, користуючись набутими на уроці знаннями.
(Роботу можна намалювати заздалегідь або зберігати потрібну учнівську із типовими помилками).
VІ. Оцінювання робіт. Організація виставки робіт  та їх обговорення.
VІІ. Домашнє завдання. Прочитати п.2,3. Повторити терміни.
Принести кольорові олівці, акварельні фарби, альбом.



















Урок № 3
Тема. Види графіки. Засоби виразності графіки: лінія, крапка, тон, штрих.
Мета: дати поняття про графіку як вид образотворчого мистецтва;
сформувати уявлення про види та жанри графіки, визначити специфічні засоби виразності графіки;
навчити передавати різний характер ліній, штрихів, крапок у різних техніках і матеріалах;
розвивати моторику рук, образну пам'ять;
виховувати здатність до сприйняття, розуміння та створення художніх образів.
Тип уроку: комбінований.
Оснащення уроку. Зоровий ряд: графічні твори, виконані у різних техніках та матеріалах, презентація «Засоби виразності графіки».
Матеріали та інструменти: графітові та кольорові олівці, альбом, кленові листочки.
Очікувані результати.
Учень розпізнає та характеризує:
- твори графічного мистецтва;
- виражальні засоби графіки (лінію, штрих, крапка, тон.             
Уміє: передавати різний характер ліній у різних техніках і матеріалах.   

Хід уроку                                                                                І. Організація уваги класу. Створення позитивного настрою.
Повідомлення теми та задач уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Багато хто вважає, що олівець малоцікавий художній матеріал. Сірий колір, звичайно, не може зрівнятися з кольоровим розмаїттям живопису. Але за допомогою цього інструмента талановитим художникам вдалося створити живу картину світу.
(перегляд презентації «Засоби виразності графіки»).
Лаконічні та чіткі малюнки, що ґрунтуються на поєднанні чорного і білого кольорів, ви часто бачите в книжках, журналах, газетах. Таки малюнки називають графічними, а мистецтво графікою.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Отже, графіка (від грец. «графо» - пишу, креслю, малюю)- це вид образотворчого мистецтва, який ґрунтується на поєднанні кольорів ахроматичного спектра.
Як самостійний вид мистецтва графіка сформувалася на межі XV-XVІ сторіч.
За призначенням розрізняють станкову, тиражну, промислову та комп’ютерну графіку.
-         Станкова графіка – це твори, які виконуються автором,  для музеїв, виставок.
-         Тиражна графіка об’єднує твори, які можна зустріти у багатьох примірниках: книгах, плакатах, буклетах, рекламах, афішах.
-         Промислова графіка має утилітарне призначення. Це листівки, марки, етикетки, обгортки тощо.
-         Комп’ютерна графіка об’єднує  твори, виконані на комп’ютері.
Залежно від техніки виконання графіка поділяється на
-         лінійну;
-         силуетну;
-         тонова;
-         світлотіньова.
Гра «Що зайве?»
На дошці – низка графічних робіт серед яких одна живописна. Завдання полягає в тому, щоб визначити, яка з робіт є зайвою та чому саме.           Отже, можна зробити висновок, що до виражальних засобів графіки належать: лінія, штрих, крапка, тон.
ІV. Практична робота.
На дошці на плакат «Типи ліні». Знайомлю учнів із особливостями цього зображувального засобу.
-                     Яка це лінія?
-                     Що можна зобразити такими лініями?
-                     Чим вони вирізняються одна від одной?
1)                Психологічне малювання.
Учні із заплющеними очима виводять на альбомному аркуші плавні лінії не відриваючи руки від паперу. Утворюється абстрактна фігура. Діти заповнюють її сегменти: крапками, різними лініями, тоном, штрихуванням та іншими елементами. (цю вправу краще виконувати кольоровими олівцями або фломастерами)
2)    Виконання ботанічної замальовки.
-                     Пропоную обвести графітовим олівцем кленовий листочок.
-                     Покладіть лист клена перед собою, уважно роздивиться його, не упускаючи навіть дрібної деталі.
-                     Перенесіть побачене на площу листка.
-                     Один край залиште світлим, інший затонуйте. Так листочок буде виглядати об’ємним та не штучним. (виконую замальовку разом із учнями, допомагаю у разі потреби правильно наложити тон)
V. Оцінювання роботи учнів. Підсумок уроку.
Організовую колективний перегляд учнівських робіт, аналізуємо їх разом із учнями, оцінюю.
VІ. Домашнє завдання. П. 4, зробити замальовки двох різних дерев. Принести акварельні або гуашеві  фарби, пензлі, сухі рослини та листя, коктейльну трубочку, альбом.













Урок № 4
Тема. Засоби виразності графіки: контур, силует, пляма.
Мета: дати учням поняття про силует, розширювати знання з основ композиції;                                                                                                     навчати створювати узагальнений образ форми предмета і фону;       розвивати відчуття рівноваги на площині під час створення плями, естетичне сприйняття світу;                                                                                           виховувати любов до мистецьких творів, бажання творити, охайність та взаємоповагу.
Тип уроку: комбінований.
Оснащення уроку. Зоровий ряд: презентація з репродукціями картин             Г. Нарбута, репродукції картин із силуетною графікою, учнівські роботи.
Матеріали та інструменти: альбоми, гуаш, акварель, сухі рослини та листя, коктейльна трубочка, пензлі.
Очікувані результати. Учні розпізнають та характеризують :
-         графічні твори та їх виражальні засоби (пляму, контур, силует);
вміють:
-         самостійно створювати пластичну композицію;
-         працювати у різних графічних техніках.

Хід уроку.
І. Організаційний момент. Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, створення позитивної атмосфери.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Розглядаємо картини художників – мариністів, аналізуємо їх. Діти відповідають на запитання не голосом, а рухом.
-         Як розташована лінія горизонту? ( учень виходить із-за парти та показує лінію навколо себе. Висота лінії залежить від висоти горизонту на картині)
-         Яке море на картині В.ван Гога «Ніч на морі»? ( плавна, мала амплітуда хвилеподібних рухів)
-         Покажіть хвилю на картині І. Айвазовського «Дев’ятий вал».
-         Якого характеру вітер на картині В. ван Гога «Регата»?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Все, що знаходиться на поверхні землі у ясну, сонячну погоду відкидає тінь.
 Тінь будь-якого предмета і є її силует.
Силует – площинне, однотонне зображення постаті або предмета, форму яких замальовують тільки контуром (обрисом предмета). Зазвичай силует виконують чорною фарбою на білому тлі.
      Цікава історія появи визначення «силует». У далекій Франції жив один художник. Він злидарював, тому вирішив написати листа міністрові фінансів Етьєну де Силуету із проханням про допомогу. Тільки-но художник написав його прізвище, як перо поставило пляму. Але художник не зажурився, швидко перетворив пляму на тінь міністра фінансів. Відповіді художник так і не отримав. Згодом почали з’являтися подібні контурні зображення, що назвали силуетами.
        У цій техніці почали працювати художники – графіки Г.Нарбут, Є. Круг- ликова, М. Ільїн. ( демонструю презентацію із роботами Г. Нарбута)
ІV. Практична діяльність учнів.
1)    Психологічне малювання.
Діти залишають на аркуші пляму ( перед цим ретельно розчиняють чорну фарбу із водою). За допомогою коктейльних трубочек роздувають пляму у різні боки. Потім учні намагаються побачити у плямі фантастичний образ, дають йому назву, домальовують за потребою тонким пензлем. (такий прийом ще називають кляксографією)
2)                Створення силуету.
            На черзі сухе листя та рослинки. Ми створимо силует навпаки, тобто тло у нас вийде темним, а силует білим. Ми використаємо техніку набризку фарби.
-         Розкладіть на аркуші листя і сухі рослинки таким чином, щоб утворилась цілісна композиція;
-         Не укладайте листячко щільно, важливо, щоб ви бачили контури образа;
-         Не поспішайте, обдумайте ,де у вашій композиції головні та другорядні елементи;
-         Розведіть потрібну фарбу водою до консистенції густої сметани;
-         Наберіть на широкий пензель фарбу, але небагато, щоб не капала зайва фарба (краще використовувати пензлі синтетичні);
-         Будьте уважні та обережні, до себе і однокласників;
-         Відтягуйте щетинку пензля пальцем та забризкуйте увесь аркуш із листям. Чим густіше набризк, тим краще проступить силует;
-         Робота повинна повністю висохнути, тоді прибираємо листя;(парти, під час роботи рекомендую застелити газетами або клейонкою)
-         Композицію можна удосконалити додавши темні силуетні зображення;
Для цього візьміть суху рослинку чи листя невеликого розміру, зафарбуйте з одного боку , приложить до аркуша та злегка натисніть. Відбиток чудово доповнить вашу композицію;
-           Приберіть своє робоче місце.
V. Рефлексія. Прийом «Авторське крісло».
Учні, які виконали завдання, по одному сідають у «Авторське крісло» і презентують свої роботи. Решта учнів ставлять запитання авторові щодо втілення ідей у композиції, так і за темою уроку. Разом з учителем аналізують помилки, оцінюють роботи.
VІ. Домашнє завдання. П.5,6. Принести замальовки дерев, олівці графічні, акварель.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар