середа, 3 грудня 2014 р.

Уроки образотворчого мистецтва «Фігура людини. Портрет»


Урок №  1 

Тема:  Малювання  фігури та обличчя людини.

Мета: Дати  поняття про зображення голови та тіла людини, ознайомити з пропорціями фігури та обличчя. Вчити за допомогою лінії  зображати фігуру людини , рух  м’язів та обличчя в різних положеннях.
               Викликати інтерес до розуміння руху людського організму та розуміння почуттів через міміку.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
Техніка виконання : графіка
Обладнання : для вчителя - репродукції картин ,учнівські роботи на задану тему, плакати з         зображенням  голови в різних положеннях, елементи пропорцій голови та фігури людини, різновиди міміки, різновиди форми голови, пропорції дорослої людини та дитини; для учнів – папір, простий олівець, гумка.

Хід уроку

1.        Організаційний момент.
2.         Повідомлення теми уроку
3.         Мотивація  навчальної  діяльності.

Сьогодні  ми  продовжуємо знайомитися  з принцесою Графікою – яка є основою образотворчого мистецтва. Малювання  фігури людини – цікава робота. Ви мабуть уявляли і намагалися зображувати  людей. ( Відповіді учнів.)
         Щоб ця робота була успішною, треба вивчати  пропорції тіла людини, його обличчя, багато вправлятися у зображенні людської фігури в різних рухах, та передавати настрій за виразом обличчя.

4.       Пояснення нового матеріалу.

Давньогрецький  скульптор Поліклет створив статую «Доріфор», в якій втілив створену ним систему пропорції ідеального людського тіла. Тому вона отримала назву  «канон», тобто взірець. Якась частина  тіла приймалась  за  одиницю міри і отримувала назву «модуль».  Таким  модулем  була  і залишається  дотепер довжина голови людини.
   Єгипетські художники брали за модуль довжину  середнього пальця руки, який  вміщувався  у постаті  19 разів.
    Головною помилкою під час малювання постаті  людини є прагнення  починати  малюнок  одягненої  людини  в складному  ракурсі ,   або  передати  вираз  обличчя , його схожість.
   Давайте проаналізуємо конструкцію , пропорційні співвідношення, та положення  тіла  у статиці й русі , пропорції голови людини , міміку.

5.       Робота  з  наочним  матеріалом. (див.додатки)

Таблиця №1      «Аналіз  форми тіла людини як сполучення  простих  геометричних форм» (дод.1)
Таблиця №2      «Пропорції людського тіла» (дод.2.)
Таблиця №3      «Відмінність пропорцій дитини , підлітка, дорослого чоловіка, жінки» (дод.3)
Таблиця №4      «Пропорції будови людського обличчя» (дод.4)
Таблиця №5      «Фронтальне, профільне, кутове положення голови людини» (дод.5)
Таблиця №6      «Основні форми обличчя» (дод.6)
Таблиця №7      «Дія мімічних м’язів у різних емоційних станах» (дод.7)
   Вчитель розповідає, користуючись таблицями, про пропорції людського тіла , основні пропорції обличчя,  аналізує форми людини як сполучення геометричних форм звертає увагу на рух мімічних м’язів у різних емоційних станах.
6.       Проміжний підсумок .
 Велике значення має  відтворення  емоцій на обличчі людини, складні  душевні  переживання.
  1. Підняті брови говорять про увагу.
  2. Здивування, переляк.
  3. Спокій , любов матері.
  4. Роздуми.
  5. Злість.
  6. Неприємність.
  7. Сум.
  8. Образа . Спостерігаються у  людей  різного  віку  в різних емоційних станах . Кожне обличчя  унікальне та неповторне.
7.       Практична  робота
Частково практична робота виконується  під  час  демонстрації та пояснення  таблиць.
  1. Вирішуємо композиційне  розташування.
  2. Намічаємо основні пропорції голови (пропорції тіла вже виконані).
  3. Намічаємо загальний характер фігури та форми голови.
  4. Переходимо до уточнення їх  форм : малюємо  м’язи, одяг, виділяємо  об’ємну  форму  обличчя.
  5. Додаємо  складки до одягу , штрихи до портрету, прибираємо  гумкою зайві лінії.

8.       Аналіз і оцінювання учнівських робіт.
9.       Підсумок уроку 1. Розкажіть значення  слів  «пропорції» , «міміка», «канон», «модуль»:
                                   2. Чи досягли  ми мети уроку?
                                         а) навчилися  малювати людину  у  співвідношенні з канонами;
                                         б) передавати  пропорції  форми голови , міміку обличчя.
10. Д/з  Спостерігати  за обличчями людей різного віку : вдома, на вулицях, в школі. Виконати начерки  портретів  близьких людей.





Урок №  2

Тема : Малювання людини у русі. Сюжетна композиція «Різдвяні та новорічні свята»
Мета : Відкриття  образотворчих  виражальних можливостей  прямої і ламаної лінії , освоєння              тональної  розтяжки:

             Малювання  силуету  людини у русі .Розвивати вміння створювати сюжет  на основі  творчої уяви і фантазії.

Тип уроку :  інтегрований ( образотворче мистецтво, народознавство, українська література)

Техніка виконання : графіка  на тонованому  папері.
Обладнання : для вчителя – аудіозапис колядок, українських народних пісень, атрибути новорічних  свят, малюнки учнів. Для учнів – гуаш, пензлі, фломастер або гелеві ручки.

Хід  уроку
І .  Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Згадайте урок , де ми навчилися  визначати  та малювати пропорції  фігури  людини  та форму  і пропорції обличчя .
 Якими  виражальними засобами  графіки  ми  користувались ?
( Відповіді дітей : лінія, контур, штрих )
З якими  виражальними засобами  графіки ви  знайомі ?
(Відповіді  дітей : пляма, крапка, колір)
Ми навчилися малювати людину, риси  обличчя, але те, як  змінюється  постать  у різних видах  руху,  ми не знаємо . Сьогодні  ми спробуємо за допомогою  плям , лінії, кольору  відтворити на малюнку не тільки святкову атмосферу , українські народні звичаї, а також  фігури людей у русі.
ІV.  Пояснення нового матеріалу.
       І етап -  тонування  паперу .
       За  допомогою  білого  і  холодного  синього кольору відтворимо холодну, колючу зиму, мороз та сніг.
       Ця  вправа дуже проста. Ви  з нею знайомі. Називається  вона  розтяжка. Зробимо так: заповнимо аркуш паперу  прямими та хвилястими  лініями , а знизу  листа  намалюємо дуги. Перша  лінія, зроблена широким пензлем,  буде взята  прямо з банки - синього кольору , друга світліша (додаємо в синю фарбу білу,)  третя ще світліша  (додаємо білу фарбу).
       Де робити  прямі , а де хвилясті  лінії  ви обираєте самі .
          Не забули про дуги  внизу аркуша ? При  виконанні  ліній  колір стане  ледь блакитним . Робимо навпаки , тепер в білий  колір  додаємо  синій  і поступово дуги внизу аркуша  «захолодіють»  від синього кольору ( під час пояснення виконує роботу вчитель, за ним  повторюють діти. Тонована основа  повинна  повністю висохнути).
       ІІ  етап.  Робота над  композицією малюнка.
       Уважно роздивіться ваш  аркуш. Яку  картину  ви бачите ? (відповіді  дітей :  зимове небо, намети,  далекі гори і т.д.)
       Щоб ви  додали ,  використовуючи  фон аркуша, щоб створити  малюнок  “Новорічні та  Різдвяні свята).
       (відповіді дітей : будинки, дерева, ліс, людей і т.д.)
       Добре продумайте  майбутню композицію. Згадайте  закони  лінійної  та  повітряної перспективи, тому  що вам не  доведеться  малювати простим олівцем. Малювати будемо гуашшю та пензлем. Потім  трішки підправимо  зображення  за  допомогою  фломастера чи ручок.
V.                  Практична робота .
1.       Зображуємо цілі предмети (будинки, дерева , дорогу, тин).
Можна  предмети  загороджувати  один одним. Це надає композиції природності.
2.       Чіткіше  виконуємо перший  план . Людей  зображуємо  видовженим мазком широкого пензля  різними кольорами.
3.       Тонким  пензлем  підмальовуємо  руку голову,  ноги . Люди  їдуть , діти катаються  на санчатах, ліплять  сніговика,  кидають  сніжки,  колядують і т. ін. (малюнки людини виконуємо в співвідношенні з пропорціями дорослої людини, дитини, жінки).
                 Вчитель виконує свій малюнок, показуючи прийоми створення силуетів за допомогою плям.
4.       Дрібні деталі виконуємо фломастером або ручками.
VІ.  Аналіз і оцінювання робіт. Вернісаж.
VІІ. Підсумок уроку : Поясніть  значення  слів : розтяжка, силует, виражальний засіб ? Чи досягли мети уроку ? (відповіді дітей).
ІX. Д/з Завершити роботу.





Урок  № 3  
Тема : Малювання  шаржів.
            Виконання  портрета  -  витинанки.

Мета:  навчальна – дати поняття про мистецтво шаржу,  гротеск  , карикатуру; формувати  вміння помічати характерні риси людини та гіперболізувати  їх у приязній  формі. Навчити  практичних навичок  виготовлення художніх творів із  паперу, виконати портрет – шарж в техніці – витинанка.
                  Розвивати та розкривати творчий потенціал учнів,  сприяти розвитку  в них  інтересу до  українського декоративного мистецтва.
                  Виховувати старанність , почуття  задоволення  від результату праці, акуратність, активізувати творчу ініціативу.
Тип  уроку : комбінований.
Техніка виконання: графіка, витинанка.
Обладнання: для  вчителя : зразки шаржів та карикатур, таблиця № 4,
                         для учнів – ножиці, клей, кольоровий папір, простий олівець, словник.

Хід  уроку
І. Організаційний  момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
     Які  характерні  риси помітили ви, спостерігаючи за дітьми і старшими людьми?(відповіді дітей : зріст, постать і зморшки ). Жителями Півдня і Півночі ? (відповіді дітей : колір  шкіри, пряме, кучеряве волосся, розріз очей). Людьми різних професій . (форма, окуляри та інше)
     Прослухайте  два вірші.

     «Хлопчисько – нечепура»
     Хлопчисько-нечепура
     В пісочку грався зранку,
     Брудний, немов примара,
     З  вчорашнього  сніданку.
     Обличчя  неумите,
      Бруднющі ноги – руки,
      Чорнилом ніби вкриті,
       Усі, немов з грязюки.
       Невипрана сорочка, -
      Зробить не встигне й кроку –
      У попелі, як квочка,
       Взуття – з  дірками збоку.
       Такий  портрет  щоденний
       Не матиме школярик,
       Не будьте  ж  ледаченні,
       Як  хопчик-нечепура
              ( Тоня  Медведчук 10р.)

«Не    знав»
Йшов  Іван  Петрович в школу.
А йому назустріч  вмить
Вибіг Петрик  метеором,
Не вітається, мовчить.
Вчитель зупинив хлопчину:
-          Не  вітаєшся, чому?
Той у відповідь причини
Перелічує йому...
Як не хитрував Петрусь,
А мусив  зізнатись :
-          Я ж не знав , що в час канікул
Треба  теж вітатись...
( В. Дегтяр)
Подивіться на репродукції графічних творів...
   Вірші  і репродукції викликали у вас  посмішку.
   Сьогодні ми теж створюватимемо  веселі  малюнки-портрети.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
      Робота над формуванням термінів.
      Шарж -  гумористичне  зображення (портрет),  в якому  зі  збереженням схожості карикатурно  змінені та підкреслені характерні риси людини.
      Гротеск – поєднання в зображенні  реального і  фантастичного , перебільшеного  і зменшеного, страшного і смішного.
      Карикатура – навмисне перебільшення  негативних рис людини.
ІV. Практична  робота.
      Мистецтво  витинанки знайоме вам ще з початкової школи. В  5  класі ми також виконували традиційну українську витинанку. Сьогодні ми  виконаємо шарж в техніці  витинанки. Так  як обличчя людини симетричне, то виконувати портрет ми будемо на одній частині зігнутого паперу.
           Згадаємо  правила  поводження з різальними інструментами :
1)       Передавати ножиці кільцями вперед.
2)       Ножиці на столі повинні бути  з зімкнутими лезами.
3)       Закінчивши роботу, сховати ножиці.
Етапи  роботи:
1)       Обираємо об’єкт для  шаржу.
2)       Виконуємо портрет , карикатурно перебільшуємо деякі риси обличчя на половинці аркуша.
3)       Лінії  обличчя , волосся,  вуха  вирізуємо безперервною лінією.
Лінії очей, зморшок, носа, губ  вирізуємо, залишаючи перегородки (інакше вони випадуть).
4)       Фактуру, форму обличчя створюємо за допомогою ліній різної товщини.
5)       Наклеюємо виріб  чистою стороною на аркуш кольорового паперу.
V. Оцінювання робіт.  Вернісаж.
VІ. Підсумок  уроку. Якщо  уявити  таку  саму  витинанку, але з обличчям казкового героя , що з неї може вийти?  (відповіді дітей : Маска)
VІІ. Д/з Зробити начерки шаржів  знайомих , близьких людей.


Урок  №4  
Портрет товариша  (брата, дідуся, сестри, мами)

Мета: дати  поняття про жанр  портрета; вчити аналізувати форму голови та її елементів, будувати малюнок голови, передавати  характерні риси обличчя; розвивати спостережливість та  вміння  передавати глибину, об’єм  обличчя за  допомогою тону;
            Викликати інтерес до розуміння почуттів через їхнє вираження на портреті.
Тип уроку: графіка, живописні техніки.
Обладнання : для  вчителя – репродукції картин видатних художників – портретистів; таблиці   №4, №5
для учнів – акварельні, гуашеві фарби, палітра, пензлі, простий олівець, гумка, цупкі аркуші (формат  А4)  , словник.

Хід   уроку
І. Організаційний  момент.
ІІ. Повідомлення  теми та мети уроку.
ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності.
Слово  вчителя
        Сьогодні на вас чекає урок , на якому ми ознайомимся з портретом, як одним із жанрів живопису. Раніше ми вивчали пропорції обличчя людини, форму голови, зміни виразу обличчя за допомогою міміки.
        Ми з вами малювали графічний портрет,  шарж, силует голови людини  незнайомої вам, за уявленням . Сьогодні ви будете зображувати знайому вам  людину: сусіда по парті, маму, братика, дідуся, бабусю, тата, проаналізуєте та відтворите їх обличчя на папері.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
      ( Три учні підготували дома казку “Король і художник”)
-          Що таке портрет і автопортрет?
-          Відповіді учнів.
   Основна властивість портрета -  подібність до оригіналу, що забезпечується  точним зображенням зовнішності людини.
   Але істинна цінність і глибина портрета полягає у розкритті внутрішнього стану людини, її психологічного світу.
   Портрет, що характеризує особистість найбільш точно,  відкриває щось потаємне -  називають інтимним . То для такого портрету – житлова кімната.
 Соціальний  портрет - розповідає про громадське життя і соціальний статус людини. Зображують оточення , атрибути професії або знаряддя праці.
Парадний  - зображення громадянського діяча , відомої  людини. Широко використовують атрибути: ордени, дорогоцінності, велич пози і жестів. Похилена голова, зосереджений погляд , сплетені руки – напружена робота думки,  пошук відповідей – таким є психологічний портрет. (репродукції: “Сніданок  аристократа”, “Медсестра”, “Наполеон”, “Портрет Достоєвського Ф.М.”)
Інша задача  -  визначити  композиційну будову  портрета, розмір і формат  площини.
Існують портрети: погрудні, поясні, у повний зріст, поколінні, також груповий  портрет та однофігурний. Художник  завжди шукає таких  ракурсів, жестів, рухів людини, в яких  найбільш  повно відтворюються типові риси, національна приналежність, вираз обличчя.
   Треба  бути дуже спостережливим, щоб  помітити які риси людей дають можливість розкрити їх справжню суть.
V.                  Практична робота.
                Підготовчі  вправи.
1.       Кожний учень аналізує обличчя, яке буде зображувати.
2.       Один учень виходить до дошки і складає портрет однокласника ( учні повинні  відгадати, хто зображений).

Етапи виконання портрету .
1.       Вирішуємо композиційне розташування.
2.       Намічаємо основні пропорції, частини обличчя.
3.       Намічаємо загальний характер голови, її рух,  міміку, вибір вбрання.
4.       Вибираємо  тло.
5.       Вибираємо розмір і формат ( вертикальний, горизонтальний, квадрат, овал).
6.       Оцінюємо кольорову  гаму і наносимо локальний  колір на малюнок.
7.       Підбираємо колір очей, шкіри, губ, волосся.
      Залишаємо місце для відблисків.
      Наносимо легку тінь, створюємо об’ємну форму.
( Учитель виконує малюнок на аркуші паперу, закріпленому на дошці).
VІ.  Підсумок  уроку.
       Оцінювання  учнівських робіт. Портретна галерея.
VІІ. Д/з  Намалювати портрети близьких людей в домашній обстановці. 






РОЗПИС  КАРНАВАЛЬНОЇ МАСКИ
( дві години)

Мета уроку:  закріпити знання про технологію виготовлення маски з пап’є-маше; розвивати художній смак , навички роботи в техніці розпису, окомір у побудові пропорцій людського обличчя.
Тип уроку:  комбінований.

Техніка

Виконання: розпис.
Обладнання: для вчителя – зразки плоских промислових масок, маски  з пап’є-маше (роботи вчителя, учнів попередніх років), форма з глини або пластиліну, плакати, що демонструють послідовність роботи над маскою, аудіозапис музики з кіно-та мультфільмів; для учнів – маска, заґрунтована водоемульсійною фарбою, пензлі № 1-3, 5-6, гуашеві фарби, водоемульсійна фарба, клей ПВА, склянка з водою, ганчірка.

                        Хід  уроку

І.      Організаційний   момент
ІІ.     Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ.    Актуалізація опорних знань і вмінь

           Запитання  до  учнів.
Ми з вами  вивчили технологія виготовлення масок. Хто може  розповісти про послідовність роботи над маскою ?

           Повідомлення  учня.
Для роботи над маскою ми маємо в першу чергу придумати образ героя, якого хочемо уявити, потім намалювати ескіз маски.
   Вибираємо техніку роботи. Якщо в шостому класі це була плоска маска , то зараз ми вже досить умілі, щоб скористатися технікою пап’є-маше. Ця техніка дозволяє виконати об’ємну маску, дотримуючись пропорцій обличчя.
   Спочатку ми  робимо глиняну або пластилінову форму, що повторює пропорції нашого обличчя. Для більшої точності ми можемо провести навіть  виміри за допомогою мотузки. На дощечку накладаємо потрібну масу глини або пластиліну й набираємо висоту обличчя до найвищої точки (кінчик носа). В очні западини вкладаємо по кульці (“очні яблука”). Зліпивши обличчя, ми навмисне збільшуємо або зменшуємо якість його частини (наприклад робимо великий ніс у маски “Пірат” ).
   Коли форма готова , покриваємо її шарами нарізаного газетного паперу : спершу – змоченого у воді , а потім – змішаного з клеєм ПВА, крейдою, гіпсом, борошняним або крохмальним клейстером тощо. Щоб не переплутати шари, краще брати два різних види паперу. Висушуємо маску (3-24 години), зачищаємо її наждаковим папером і покриваємо водоемульсійною білою фарбою.

ІV.         Пояснення  нового матеріалу
              
              Розповідь  учителя.
Яка ж технологія розпису масок ? Щоб при доторканні після  розпису гуашшю маска не залишала слідів фарби, у гуаш при розписі додають клей ПВА або  змішують її з водоемульсійною фарбою. Якщо це вас не влаштовує , можна покрити маску безбарвним меблевим лаком. Розпис ведеться двома пензликами : широкий – використовують для великих поверхонь, тонкий – для промальовування деталей.
           
              Запитання до учнів .
Яким  способом ми передаємо об’ємні властивості предметів на плоскому аркуші ? (За допомогою світлотіні).
              
               Розповідь   учителя.
Отже, ми показуємо світлими тонами найбільш опуклі  місця, а всі частини, що знаходяться в тіні,  - темними. ( Це наочно можна продемонструвати на масці-страшилці: перехід від білого до темно-малинового і навіть чорного кольору й посилення тону  кольору.)
   Робота ведеться акуратно. Пензель не повинен бути у висячому положені. Рука тремтить – немає чіткої лінії.
   У гуаш я пропоную додати водоемульсійну фарбу. Її треба зовсім  небагато, але від цього трохи розбілюється тон, проте в цій м’якості тону теж є своя  принадність. Із клеєм ПВА на кінчику  пензлика також можна писати.
   ( Учитель демонструє роботи  учнів попередніх років, свої власні  роботи – мал. 24.)

V.                  Практична  робота

      Учні  працюють під музику. По  закінченні  роботи вони  прибирають свої  робочі місця.

VІ.    Підсумок    уроку
          Слово    вчителя.
       Відмінні вийшли маски ! Тільки  надягай і  зустрічай Новий рік ! Але маски ще мають підсохнути, а я пропоную уважно їх роздивитися.
   ( Учні  обговорюють свої роботи; учитель їх оцінює.)

                        Заключне  слово  вчителя.
Маски  підсохли,  резиночки до них прикріплені. Тепер  приміряємо наші маски !
    ( Учні  надягають маски .)
Вважаю,  що  ми  досягли мети нашого уроку . Нехай  він стане  часткою великої підготовки до шкільного балу-маскараду, що запам’ятається вам на все життя.
( Учні знімають маски. Урок  закінчено. )



Немає коментарів:

Дописати коментар